Friday, April 22, 2011

Mazhab dalam Islam


Secara Dasarnya Islam terbahagi kepada dua fahaman kaum iaitu Kaum Sunni dan kaum Syiah.



1) Ahl al-Sunnah wa al-Jama'ah atau Ahlus-Sunnah wal Jama'ah ata Sunni.

Ahlussunnah adalah mereka yang sentiasa tegak di atas Islam berdasarkan Al-Quran dan hadis yang sahih dengan pemahaman para sahabat, tabi'in, dan tabi'ut ,tabi'in(orang2 yg pernah berjumpa dengan Rasulullah). Sekitar 90% umat Muslim sedunia merupakan kaum Sunni, dan 10% menganut aliran Syiah.

#Tabi’in adalah : orang yang pernah berjumpa dengan sahabat Nabi Muhammad S.A.W. dalam keadaan ia beriman kepada Nabi meskipun ia tidak melihat Baginda dan ia mati di dalam keislaman.

2) Syi’ah ialah salah satu aliran atau mazhab dalam Islam. Muslim Syi'ah mengikuti Islam sesuai yang diajarkan oleh Nabi Muhammad dan Ahlul Bait-nya(keturunan nabi). Syi'ah menolak kepemimpinan dari tiga Khalifah Sunni pertama seperti juga Sunni menolak Imam dari Imam Syi'ah.

Bermulanya perbezaan yang menyebabkan Syiah terbentuk apabila mereka mendakwa bahawa KHALIFAH atau ketua Negara yang sah selepas wafatnya Nabi Muhammad S.A.W. ialah Saidina Ali bin Abi Talib r.a. dan BUKANNYA Saiyidina Abu Bakar atau Umar r.a..



Terdapat 4 mazhab Sunni yg kebanyakannya didirikan oleh umat islam sedunia.

Perbezaan kepada setiap mazhab ini bukan bertunjangkan kepada pokok keimanan(aqidah) tetapi lebih kepada perbezaan tata ibadah.

Mazhab Hanafi

Didirikan oleh Imam Abu Hanifah, Mazhab Hanafi adalah yang paling dominan di dunia Islam (sekitar 45%), penganutnya banyak terdapat di Asia Selatan (Pakistan, India, Bangladesh, Sri Lanka, dan Maldives), Mesir bahagian Utara..
Mazhab Hanafi adalah mazhab rasmi kedua-dua empayar islam terbesar iaitu Abbasiyah dan Turki Uthmaniyah.

Mazhab Maliki

Didirikan oleh Imam Malik, diikuti oleh sekitar 20% muslim di seluruh dunia. Mazhab ini dominan di negara-negara Afrika Barat dan Utara.... Seperti Morocco,Algeria,Tunisia,Libya,Sudan,Mauritania,Mesir bahagian selatan ,Nigeria, Senegal dan Ghana.
Mazhab ini mempunyai keunikan dengan menerima tatacara hidup penduduk madinah sebagai sumber undang-undang kerana Nabi Muhammad hijrah, hidup dan mati di sana dan terkadang kedudukannya dianggap lebih tinggi dari hadis.

Mazhab Syafi'i

Diasaskan oleh Imam Syafie yang mempunyai penganut sekitar 28% Muslim di dunia. Pengikutnya tersebar di bahagian utaraIraq, Kurdistan, Iran (semasa zaman seljuk), Mesir(semasa zaman Ayyubiyah), Somalia, Yaman di wilayah Hadramaut ,Indonesia,Thailand,Filipina,Sri Lanka dan Mazhab rasmi bagi negara malaysia dan Brunei.

Mazhab Hambali

Bermula oleh para murid Imam Ahmad bin Hanbal. Mazhab ini diikuti oleh sekitar 5% muslim di dunia dan dominan di daerah Semenanjung Arab. Mazhab ini merupakan mazhab yang sekarang ini dianuti di Arab Saudi.

No comments:

Post a Comment

ASAL USUL KELAHIRAN DAJJAL (Part 2)

DAJJAL DISELAMATKAN OLEH MALAIKAT JIBRIL Anak lelaki itu tinggal seorang diri di pulau itu. Dia sentiasa dijaga, diawasi serta diberi...