Friday, July 23, 2010

Cabaran semester baru!!!



cam2 da jadik dalam hidup aku tengok kengkawan da start keje ,aku still blaja lg kerana nk menghabiskan tempoh blaja aku ni yg tinggal lg 1 semester lg!5 bulan lg..huh. dengan kenah malas aku nih kalu x berubah gak x taw la..duit bergantung pd ptptn dan famili..tp nk famili support aku slalu x dapat la diorg pon ade benda len lg nk setel kn. mlyn kenah kengkwn yg cm2 perangai la,terutama diri aku ni..kate2 yg menyakitkan..aku da x kisah dah sumer tu..aku tau siapa diri aku dan ape yg aku nk yg terbaik dlm hidup aku. kenkadang org kite ni suke bwk mulut ,canang sini sana,gosip la, tp tau ke hakikat nya yg sebenar?.. kengkadang kebenaran tu yg susah org nk terima tp klu kabar angin cepat je smpai..huhu..tengok persekitaran aku sekarang ni pun da cm2 terjadi..so nk cakap susah..klu kite defend pon x gune selagi manusia diciptakan mulut selagi itu mereka akan berkate. kekadang kite x sedar masalah yg kite punyer masalah bertimbun2 langit tp masalah org yg kita nk ubah. bule!x salah..dalam hukum pun xde pon ckp x ble nk nasihatkan orang .hhuh... cuma apa pun masalah kite kene bermula dengan diri kita dulu.....ape kita ni da cukup amal ibadatnya, org len ade ke yg x senang ati ke ngan kite, da dpt keje ke, still bergantung dengan duit famili ke, adik kite ni ok ke,mak kite sihat ke,bergaduh lg ke famili aku,masalah rumah tangga lg ke..benda2 sumer tu yg sebenarnya memberi impak besar dalam hidup kita.
hmm..aku, aku memang berubah tetapi perubahan tuk kebaikan aku, kalu benda2 yg ke arah keburukan tu ade la..nk kate kita sempurna x jgak..manusia diciptakan tuhan akan melakukan kesilapan(even nabi sendiri pon ditegur allah melalui malaikatnya). tanpa melakukan kesilapan kita tidak akan belajar dari kesalahan ,betul x?
Nk taw beza iblis ngan manusia..MANUSIA melakukan kesilapan dan bertaubat kepada tuhannya, IBLIS?walaupun da melakukan kesalahan still x mengaku kesalahannya dan tidak mahu bertaubat sehinggalah KIAMAT. Itulah kebenaran yg hakiki..
Perasaan aku dari dulu sehingga sekarang masih sama, xde yg berubah. kalu org kate aku da berubah mungkin penampilan aku dan sikap aku.tp layanan aku dengan kekawan still sama.aku bukannya'plastik'. Orang baik ngan aku aku baik ngan org, hidup aku bukan untuk orang lain tetapi untuk diri aku n famili.itu lah yg diutamakan. aku kene tanam pemikiran tu. kwn(bukan semualah) bersifat sementara..bila senang rapat, tp bila susah mereka jauh..mereka dtg dan pergi..sesetengah kawan ade dianggap seperti keluarga. susah and menangis bersama. kawan cm tu susah nk dapat,tp bila da dapat hargailah mereka dengan setulusnya.
walau apepun cabaran semester nih agak mencabar..kena ubah semua sikap buruk dan menjadi yg terbaik, walaupun kenkadang kita melakukan kesilapan tetapi kesilapan itulah yg mengajar kita balik, biar masa yg menentukan,bila mana sampai masa itu nnti kita akan sedar sendiri ape yg kita mahukan sebenarnya dalam hidup kita.Ini semua pilihan kita. pilihan tuk menjadi apa yg kita nak. di dunia dan di akhirat....

No comments:

Post a Comment

ASAL USUL KELAHIRAN DAJJAL (Part 2)

DAJJAL DISELAMATKAN OLEH MALAIKAT JIBRIL Anak lelaki itu tinggal seorang diri di pulau itu. Dia sentiasa dijaga, diawasi serta diberi...