Friday, October 21, 2011

Seni?







Selalu kita sebut seni, tetapi tahukah kita apa itu seni?



Seni (Art dalam bahasa Inggeris) merangkumi semua aktiviti dan hasil karya manusia yang indah dan kreatif bagi semua kaum dan bangsa didunia. Pada masa kini, seni merupakan luahan kreativiti manusia yang paling dikenali dan dianggap sebagai keunggulan daya cipta manusia. Walaupun begitu, seni sukar ditakrifkan disebabkan setiap seniman mempunyai aturan dan sekatan tersendiri bagi setiap hasil kerja mereka, seni boleh dikatakan sebagai proses dan hasil dari pemilihan saluran medium, untuk menyampaikan sama ada kepercayaan, idea, rasa, atau perasaan dalam bentuk terbaik untuk saluran tersebut.
Ianya merangkumi seni lukisan,lakonan,hiburan,ukiran,penulisan,bina,muzik,nyanyian,masakan,gubahan,puisi ataupun seni bela diri.
Ramai dikalangan masyarakat kita meminati hasil karya seni muzik,nyanyian,lakonan dan hiburan.
Seni akan dianggap berguna kepada manusia zaman sekarang sekiranya ianya boleh membawa keuntungan semata mata.
Seni yang sebenarnya (pendapat aku lah) ialah seni yang disampaikan bukanlah hiburan semata mata tetapi ada mesej yang berguna yang disampaikan untuk manfaat manusia itu sendiri. Di dalam islam pula ianyanya seni yang bermanfaat kepada manusia tetapi mestilah berlandaskan kepada syariat islam.
Imam al-Ghazali mengklasifikasikan lagu-lagu kepada 7 jenis iaitu :
• Lagu-lagu yang membangkitkan kerinduan untuk menziarahi tempat-tempat suci seperti Mekah dan Madinah
• Lagu yang mengobarkan semangat untuk berjuang mempertahankan aqidah dan negara
• Lagu yang memperihalkan pertarungan dan sikap kelelakian yang pantang mengalah di saat-saat genting
• Lagu yang mengenang peristiwa lampau yang menimbulkan kesedihan yang positif. Mengingatkan diri terhadap hakikat hidup yang sebenar.
• Lagu yang menyifatkan keadaan ketika rela dan sukacita untuk menghargai suasana tersebut dan menikmati kenangannya selama yang mungkin
• Lagu bercorak ghazal yang sopan : memperihalkan kisah cinta dan membayangkan harapan untuk bertemu dan
pertautan yang lebih erat di masa yang akan datang
• Lagu yang memperihalkan keagungan sifat-sifat tuhan, memuji serta mentahmidkan kebesarannya

Pada zaman khalifah Muawiyah di Damsyik dan Seni lukis ianya biasa tertera pada helaian-helaian safhah al-Quran yang dihiasi dengan corak lukisan bunga dan gambar berbentuk arabesque dengan pilihan warna emas, buku-buku sejarah yang dihiasi dengan gambar-gambar warna yang cantik seperti kitab al-Tarikh Syahnama dan buku hikayat alfun alLaial dan buku-buku cerita. Seni lukis Islam biasanya terhad kepada lukisan keindahan alam dan tidak termasuk benda-benda bernyawa yang boleh menjadi pujaan seperti haiwan, dewa atau patung.

Antara hiburan yang dapat menghiburkan jiwa dan menenangkan hati serta menenangkan telinga ialah nyanyian. Hal ini dibolehkan oleh Islam selagi tidak dicampuri lirik-lirik kotor, cabul dan yang dapat mengarahkan kepada perbuatan dosa dan dengan muzik yang tidak membangkitkan nafsu bahkan disunatkan hiburan itu seperti pada hari raya, perkahwinan, aqiqah dan waktu lahirnya seorang bayi. Daripada Aisyah r.a bahawa ketika dia menghantar pengantin perempuan ke tempat lelaki Ansar, maka nabi bertanya : "Hai Aisyah ! Apakah mereka ini disertai dengan suatu hiburan? Sebab rang-orang ansar gemar sekali terhadap hiburan".

Rasulallah s.a.w menggalakkan penulisan khat. Sabda Rasullah yang bermaksud : " Hendaklah kamu mengindahkan seni khat keran ianya narata kunci rezeki".


No comments:

Post a Comment

ASAL USUL KELAHIRAN DAJJAL (Part 2)

DAJJAL DISELAMATKAN OLEH MALAIKAT JIBRIL Anak lelaki itu tinggal seorang diri di pulau itu. Dia sentiasa dijaga, diawasi serta diberi...